A koronavírus-járvány elleni védekezés részeként új rendeletet alkotott Magyarország Kormánya, ez a veszélyhelyzet alatti engedélykötelezettségről és az ellenőrzött bejelentésről szóló 191/2020. (V. 8.) Korm. rendelet. A 2020. május 18. napjától hatályos rendelkezés eltérést enged az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény szabályaitól. A változtatás lényege, hogy az engedélyköteles tevékenységek - egyes kivételekkel - már elektronikus úton történő bejelentést követően gyakorolhatók lesznek.  Az újfajta, úgynevezett ellenőrzött bejelentés nemcsak kisebb adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra és magánszemélyekre, de az illetéknek vagy igazgatási szolgáltatási díjnak is csak az ötven százalékát kell befizetni, amennyiben nem szükséges az engedélyezési eljárás.  Ha a rendelet alapján engedélyezésre kerül sor, a díjat a jogszabályban megállapított díj 100%-ára kell kiegészíteni.

Az ellenőrzött bejelentés kizárólag elektronikus úton tehető meg. Elektronikus úton megtett bejelentésnek minősül:

- az ügyfélkapu útján,

- elektronikus űrlap útján,

- általános célú elektronikus kérelem űrlap szolgáltatás útján, valamint

- e-mail útján

megtett bejelentés is.

Hivatalunk az ellenőrzött bejelentések fogadására egy kizárólag erre a célra szolgáló e-mail címet – bejelentes@nagykovacsi.hu - hozott létre, melyen keresztül fogadja ezeket a kérelmeket. A beérkező bejelentésről a rendszerünk automatikus visszaigazolást küld az ügyfelek részére.

A rendelet nem vonatkozik  az anyakönyvi engedélyezésre, a honosításra, a gyámügyi és gyermekvédelmi-, az adóigazgatási eljárásokra, a köznevelési nyilvántartásbavetéli és engedélyezési eljárásokra, a hatósági bizonyítvánnyal, igazolvánnyal és nyilvántartással összefüggő ügyekre, valamint azokra sem, amelyek során a hatóságnak kell mérlegelnie valamilyen pénzbeli vagy természetbeni juttatás megállapítását.