RENDKÍVÜLI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS
Jogszabályi háttér
A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások szabályozásáról szóló 17/2024. (XII. 16.) önkormányzati rendelet (11. §).
Az eljárás ismertetése
A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújtható.
Rendkívüli települési támogatás azoknak a személyeknek nyújtható, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
Rendkívüli települési támogatás annak a személynek állapítható meg, akinek a családjában az egy főre jutó nettó jövedelem nem haladja meg
- a szociális vetítési alap összegének 400%-át, vagy
- egyedül élő vagy gyermekét egyedül nevelő szülő esetében, vagy ha a családban magasabb összegű családi pótlékkal rendelkező személy él, vagy ha a családban 3 vagy több gyermeket nevelnek, a szociális vetítési alap összegének 500%-át.
A rendkívüli települési támogatás minimális összege 5.000,- Ft. Egy család részére rendkívüli települési támogatás egy naptári éven belül legfeljebb 150.000,- Ft összegben adható.
Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás nyújtható maximum 150.000 Ft összegben annak, aki az elhunyt temettetéséről gondoskodott és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 500%-át. Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapított rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez mellékelni kell a halotti anyakönyvi kivonat másolatát és a temetési számlák másolatát.
A rendkívüli települési támogatás kérelemre és – a jelzőrendszer tagjainak jelzésére – hivatalból is megállapítható. Jelzőrendszer tagjai különösen: a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat, gyámhatóság, nevelési-oktatási intézmény, a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet, rendőrség, háziorvosi és gyermekorvosi szolgálat és a polgármester. A hivatalból indított eljárásban a jogosult jövedelmét nem kell vizsgálni.
Az ügyintézés menete, szükséges okiratok
A kérelemhez csatolni kell:
- az együtt élő személyeknek a jövedelem számítására irányadó időszakra eső jövedelméről szóló igazolást.
- a gyermek elhelyezéséről, vagy gyámrendelésről szóló határozatot,
- 30 napnál nem régebbi igazolást a 18. életévét betöltött, önálló jövedelemmel nem rendelkező nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató fiatal felnőtt tanulói vagy hallgatói jogviszonyáról,
- az Szt. által szabályozott ellátások esetében a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendeletben meghatározott egyéb igazolásokat,
- az e rendeletben meghatározott egyéb igazolásokat.
A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható, a többi támogatás a jogosult kérelmére nyújtható.
A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához
- a havi rendszerességgel járó – nem vállalkozásból származó, illetve őstermelői tevékenységből származó – jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
- nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző tizenkét hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelme venni.
A jövedelmi viszonyok igazolására szolgáló iratok különösen:
- rendszeres pénzellátással (nyugdíj, nyugdíjszerű ellátás, családtámogatások) rendelkező személyek esetében a pénzellátás folyósításának utolsó havi igazolószelvénye, illetve megállapító határozata,
- jövedelemmel rendelkező személyek esetében:
- foglalkoztatottaknál a munkáltató által kiállított hivatalos kereseti igazolás a munkabérről vagy táppénzről,
- egyéni vállalkozók, gazdasági társaság tagjai esetében a tárgyévet megelőző év személyi jövedelemadójának mértékéről szóló adóhatósági igazolás, a le nem zárt időszakra vonatkozóan a könyvelői igazolás vagy a vállalkozó nyilatkozata,
- alkalmi munkát végzők esetében az alkalmi munkavállalói könyv másolata, ennek hiányában a tevékenységet végző által adott – az (5) bekezdésben meghatározott – időszakra vonatkozó nyilatkozat,
- jövedelemmel nem rendelkező esetében az állami foglalkoztatási szervvel kötött együttműködés,
- gyermektartásdíjat a felvett vagy megfizetett tartásdíj összegét igazoló postai szelvény, bankszámlakivonat vagy átvételi elismervény, és a tartásdíjat megállapító jogerős bírói ítélet, vagy a szülők között létrejött megállapodás és a kötelezett jövedelemigazolása, vagy nyilatkozata,
- munkaügyi szervek által folyósított rendszeres pénzellátást az erről szóló határozat,
- bérbeadásból származó jövedelmet a bérleti szerződés,
- ösztöndíjról a közép- vagy felsőoktatási intézmény által kiállított igazolás, bankszámlakivonat, vagy a kifizető igazolása,
- egyéb esetekben a jövedelem típusának megfelelő igazolás.
A kérelem elbírálása során a kérelmezőnél környezettanulmány készíthető. A környezettanulmány tartalmazza a kérelmező vagyoni és szociális helyzetét, egészségi állapotát és életvitelét. A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmának ellenőrzése érdekében a Polgármesteri Hivatal megkeresheti az állami adóhatóságot, a polgárok személyi adatait és lakcímet nyilvántartó szervet, az igazolást kiállító szervet és a munkáltatót.
A kérelmező az írásbeli kérelem benyújtásával hozzájárulását adja ahhoz, hogy a helyi adóhatóság és az illetékes központi adóhatóság a kérelem elbírálása során információt nyújtson a család jövedelmi viszonyairól. Az így keletkezett adatok kizárólag a felhatalmazásnak megfelelő célra használhatók fel.
A kérelemhez formanyomtatványt kell használni, melyet a Nagykovácsi Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán vagy a tájékoztató szöveg alatti csatolmányban érhetnek el.
Ki számít egy családban élő közeli hozzátartozónak?
Család: az egy lakásban, vagy személyes gondoskodást nyújtó bentlakásos szociális, gyermekvédelmi intézményben együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező közeli hozzátartozók közössége.
Háztartás: az egy lakásban együtt lakó, ott bejelentett lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező személyek közössége.
Közeli hozzátartozó:
- a házastárs, az élettárs,
- a húszévesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező; a huszonhárom évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, nappali oktatás munkarendje szerint tanulmányokat folytató; a huszonöt évesnél fiatalabb, önálló keresettel nem rendelkező, felsőoktatási intézmény nappali tagozatán tanulmányokat folytató vér szerinti gyermek, örökbe fogadott gyermek, mostohagyermek és a Ptk. szerinti gyermekvédelmi nevelőszülő által e jogviszonya keretében nevelt gyermek kivételével a nevelt gyermek (a továbbiakban: nevelt gyermek),
- korhatárra való tekintet nélkül a tartósan beteg, az autista, illetve a testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos vér szerinti, örökbe fogadott, mostoha-, illetve nevelt gyermek, amennyiben ez az állapot a gyermek 25. életévének betöltését megelőzően is fennállt (a továbbiakban: fogyatékos gyermek),
- a 18. életévét be nem töltött gyermek vonatkozásában a vér szerinti és az örökbe fogadó szülő, a szülő házastársa vagy élettársa, valamint a db) vagy dc) alpontban meghatározott feltételeknek megfelelő testvér.
Egyedülélő: az a személy, aki egyszemélyes háztartásban lakik.
Egyedülálló: az a személy, aki hajadon, nőtlen, özvegy, elvált vagy házastársától külön él, kivéve, ha élettársa van;
A támogatás időtartama
A támogatás egyszeri pénzbeli támogatás, kivételesen, ha a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet más módon nem küszöbölhető – különösen indokolt esetben – havi vagy egyéb rendszerességgel is nyújtható.
Az ügyintézés ideje és díja
8 nap, illetékmentes
Jogorvoslat
Az elutasító határozat ellen a kézbesítést követő 15 napon belül a Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testületéhez címzett, de a Nagykovácsi Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán 2 példányban benyújtott illetékmentes fellebbez
A Nagykovácsi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Hivatal) felhívja a figyelmét, hogy a nyomtatvány kitöltése során felvételre kerülő személyes adatokat az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 Rendelete a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok áramlásáról, valamint a 95/46/ EK rendelet hatályon kívül helyezéséről és a Hivatal Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatában foglaltaknak megfelelően kezeli.








