Lakcímbejelentések ügyintézése

2025. február 1-től módosul a lakcímbejelentéssel kapcsolatos ügyintézés rendje, amely érinti a lakcímkártya kiállítását és az adatmódosításokat.


Mi változik?

Az új jogszabály értelmében a jegyzők hatásköre megszűnik a lakcímbejelentési ügyekben, így 2025. február 1-jétől már kizárólag a járási hivatalok intézhetik ezeket az eljárásokat.

 

Hol lehet ezentúl intézni a lakcímkártyával kapcsolatos ügyeket?

- Bármely járási hivatalban lehet lakcímbejelentést tenni.
- Az érintett polgár lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes járási hivatalban lehet módosítani az adatokat (pl. névváltozás esetén).
- A személyazonosító igazolvány kiadásával kapcsolatos ügyeket továbbra is a járási hivatalok, a kijelölt kormányhivatalok és a nyilvántartást kezelő szerv intézi.

 

Mennyibe kerül az új lakcímkártya?

2025. február 1-jétől a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány kiállításának díja: 3 700 Ft.

 

Mit jelent ez a gyakorlatban?

- Önkormányzatunknál már nem lehet lakcímbejelentéssel kapcsolatos ügyeket intézni.
- A lakcímkártyával és az adatváltozással kapcsolatos kérelmeket a járási hivatalokban kell leadni.
- Az igazolványok kiállításában nincs változás, a kiadás módja a megszokott rend szerint történik.

 

Lakcímbejelentés

A Magyar Köztársaság területén élő magyar állampolgár, bevándorolt, letelepedett, menekültként elismert polgár, valamint szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személy köteles beköltözés vagy kiköltözés után három munkanapon belül lakcímét (lakóhelyének, illetve tartózkodási helyének címét) bejelenteni.

 A lakcímbejelentést minden esetben Lakcímjelentő lapon kell teljesíteni. 

Nagykovácsi lakóhely létesítése / változása:

Lakóhely létesítését bármely járási hivatalban  személyesen, illetve törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján, lehet bejelenteni. Ha a bejelentési kötelezettség egyszerre több együtt költöző hozzátartozót érint, a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti.

A kérelem benyújtásakor szükséges:

  • az ügyfél személyazonosító igazolványa vagy más, személyazonosításra alkalmas okmánya, melyet köteles bemutatni
  • a lakcímigazolványa (amennyiben rendelkezik azzal), melyet köteles leadni.
  • a lakcímbejelentéshez a  magánszemély tulajdonában lévő lakás tulajdonosának vagy haszonélvezőjének a hozzájárulása, jogosultságának igazolása szükséges (szállásadó aláírása, tulajdoni lap)
  • kitöltött Lakcímjelentő lap

Nagykovácsi tartózkodási hely létesítése / változása / megszűnése /megújítása:

A tartózkodási hely létesítését, illetve annak településen belüli változását bármely járási hivatalban személyesen, illetve törvényes képviselő vagy meghatalmazott útján lehet bejelenteni. Ha a bejelentési kötelezettség egyszerre több együtt költöző hozzátartozót érint, a bejelentést valamennyiükre vonatkozóan az egyik bejelentésre kötelezett is teljesítheti.

 

Tartózkodási helyet érvényes lakóhely megléte mellett lehet bejelenteni.

A tartózkodási helyet annak létesítésétől számított öt éven belül a tartózkodási hely szerint illetékes jegyzőnél vagy járási hivatalnál ismételten be kell jelenteni. Az ismételt bejelentés hiányában az érintett tartózkodási helye a törvény erejénél fogva megszűnik.

A kérelem benyújtásakor szükséges:

  • az ügyfél személyazonosító igazolványa vagy más, személyazonosításra alkalmas okmánya, melyet köteles bemutatni
  • a lakcímigazolványa (amennyiben rendelkezik azzal), melyet köteles leadni.
  • a lakcímbejelentéshez  a magánszemély tulajdonában lévő lakás tulajdonosának vagy haszonélvezőjének a hozzájárulása, jogosultságának igazolása szükséges (szállásadó aláírása, tulajdoni lap)
  • kitöltött Lakcímjelentő lap