Épp tegnap emlékeztünk arról, hogy 2014-ben milyen károkat okozott a rendkívüli jegesedés és Nagykovácsi néhány napig áram nélkül maradt, és ma ismét ónoseső veszélyre figyelmeztet a  meteorológia. 

De mit is kell tudni az ónosesőről:

Egy kis fizika mindenkinek

Túlhűlt vízcseppekből álló csapadék az ónos eső, amely a talajra (villanyvezetékre, faágra, kerítésre, tetőcserépre) hullva azonnal megfagy és egyre vastagodó, hízó jégkérget képez. Kialakulását az idézi elő, ha a felső és alsó hideg légréteg közé egy melegebb légréteg szorul. Tehát a csapadék hó formájában kezd esni, majd megolvad, de mielőtt a földre érkezne, egy újabb hideg légrétegben megfagy, így vagy jégdara, vagy ónos eső lesz belőle. A vízből jég képződését, azaz a halmazállapot-változást a felszínhez való érkezés ütközése indítja be.

A hízó jégréteg okozta károk

Egész erdőrészek estek a decemberi ítéletidő áldozatává, több megyében áramkimaradások emlékeztettek bennünket újra arra, hogy civilizációnk érhálózata milyen sérülékeny. A vezetékekre fagyott 8-10 cm-es jégkéreg, vagy a kidőlő fákvezetékszakadásokhoz vezettek. A károk felmérése még a mai napig folyik.

Nem árt az elővigyázatosság

Ha ilyen időjárási helyzet az otthonunkban ér bennünket, akkor a legjobban tesszük, ha nem indulunk útnak, sem gyalogosan, sem autóval. Ha az autó fa alatt, vagy vezeték közelében áll, érdemes még az ónos eső kezdetekor arrébb parkolni. Ha leszakadt a vezeték, ne menjünk a közelébe, még akkor sem, ha ott áll a kocsink! Ilyenkor a legtöbb, amit tehetünk, hogy felhívjuk a 112-t, és ha otthon nincs áram, fűtés, akkor gondoskodunk a vészhelyzetre előkészített gyertyákról, jól felöltözünk, és figyelemmel kísérjük ahíradásokat.

Korcsolyapálya az úton

Ha útközben jégpályává vált az út alattunk, semmiképpen ne essünk pánikba. Lassan, körültekintően, előzékenyen vezessünk. De akkor sincs tragédia, ha az első lehetséges megállóhelyen félreállunk a forgalomból. Télen mindig teli tankkal menjünk településen kívülre, így hosszú órákon át nyugodtan várakozhatunk a segítségre, ha úgy alakul. De erdős részen ne álljunk meg, mert a kidőlő fák balesetveszélyesek lehetnek. Ha vezetés közben megcsúszunk, legyünk észnél. Vegyük le a lábunkat a gázpedálról és a kormányt forgassuk a csúszás irányába, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Tilos a fékezés, mert akkor tovább pörgünk!

Zokni a cipőre

Ónos eső idején még az utcai gyalogos közlekedés is veszélyes üzem. Idősek ilyenkor semmiképpen ne induljanak el – egy combnyaktörést kockáztatni nem szabad! A fiatalabbaknak is balettos mozdulatokkal jár ilyenkor a közlekedés. De van egy praktika, amellyel segíthetünk magunkon. Egy elhasznált nagyméretű zoknit húzzunk a cipőnkre – így az nem fog annyira csúszni.”

Az Önkormányzat felkészült a hideg időjárásra, kérjük, hogy tegyék meg önök is az előkészületeket.

Felhívjuk figyelmüket, hogy az ingatlanok előtti járda síkosságmentesítése a tulajdonos feladata!