Jogszabályi háttér

 

A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény és a szociális rászorultságtól függő pénzbeli és természetbeni ellátások szabályozásáról szóló 7/2016. (IV. 04.) önkormányzati rendelet (7. §).

Az eljárás ismertetése

Ápolási támogatás a tartósan beteg, gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított anyagi hozzájárulás. Ápolási támogatásra jogosult a hozzátartozó [Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pont].

Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 1-2. pontja:

1. közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő és a testvér;

2. hozzátartozó: a közeli hozzátartozó, az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, és a testvér házastársa;

 

Ápolási támogatás állapítható meg annak a személynek, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi, és családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150%-át.

A gondozott halála esetében a támogatás a gondozott személy halálát követő 2. hónap végéig jár.

Az ápolási támogatás összege: 20.000,- Ft/hó. Az ápolási támogatás egészségügyi szolgáltatásra nem jogosít, valamint az ápolási támogatásra való jogosultsági idő nem minősül szolgálati időnek a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. § (2a) bekezdése figyelembevételével

Az ügyintézés menete, szükséges okiratok

Az ápolási támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a háziorvos igazolását a tartósan beteg állapotról és arról, hogy a hozzátartozó 3 hónapot meghaladó időtartamban gondozásra szorul, amelyet az orvos-szakértői szerv szakvéleménye, vagy a fekvőbeteg-szakellátást nyújtó intézmény vagy a területileg illetékes szakrendelő intézet szakorvosa által kiadott zárójelentés, igazolás alapján állít ki.

A kérelemhez mellékelni kell a kérelmező és vele egy lakásban élő közeli hozzátartozó(k) részéről a kérelem beadását megelőző hónap nettó jövedelméről szóló igazolásokat:
 

  • nyugdíjas esetében a Nyugdíjbiztosító Igazgatóság által az év elején küldött nyugdíjösszesítő fénymásolatát a folyósítás jogcíméről és összegéről, valamint a kérelem beadását megelőző 1 havi nyugdíjigazolás (szelvény vagy banki igazolás) fénymásolatát;
  • munkaviszonnyal rendelkező, illetve GYED-ben részesülő vagy táppénzellátásban részesülő esetében a munkáltató által kiadott igazolást a kérelem beadását megelőző hónap nettó keresetéről;
  • Munkaügyi Központ által folyósított ellátás esetén a megállapító határozat fénymásolatát, a folyósított ellátás összegéről az előző egy hónap szelvényének másolatát;
  • azon közeli hozzátartozók (családtagok), akik állástalanok, a munkaügyi központ által kiállított hatósági bizonyítványt kell benyújtaniuk arról, hogy az álláskeresők nyilvántartásában szerepelnek.
  • vállalkozó esetén a kérelem beadását megelőző 12 hónap nettó jövedelméről – tételesen havi bontásban – könyvelő által kiadott igazolást (a vállalkozói tevékenység kezdő időpontjának feltüntetésével);

Amennyiben ezen időszak alatt táppénzellátásban is részesült, annak nettó összegét igazoló dokumentum(ok) fénymásolatát is kérjük csatolni!

  • őstermelő esetén az őstermelői igazolvány/betétlap fénymásolata, valamint a kérelem beadását megelőző 12 hónap nettó jövedelméről – tételes bontásban - szóló igazolás; Az őstermelő/könyvelő által kiadott –tételes – igazoláson fel kell tüntetni, hogy a nettó összeg az igazolt költségekkel csökkentésre került, s az őstermelői tevékenységből származó mindennemű jövedelem az értékesítési betétlapon maradéktalanul feltüntetésre került.
  • árvaellátás folyósítása esetén az előző havi szelvényen kívül a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által küldött év eleji összesítő fénymásolatát (amennyiben özvegyi nyugdíjra/árvaellátásra nem jogosult az elutasító/megszüntető határozat fénymásolata)
  • válóperes végzés, gyermekelhelyezésről szóló bírói egyezség fénymásolatát, a megállapított/fizetendő gyermektartásdíj összegéről 1 hónapra visszamenőleg szelvényt vagy igazolást (amennyiben válófélben vannak, a házasság felbontására irányuló kereset fénymásolatát)
  • tartós jövedelemcsökkenés esetén a rendszeres pénzellátás megszűnéséről szóló dokumentum fénymásolatát; vállalkozói vagy őstermelői tevékenység megszűnése esetén az engedély/igazolvány visszavonásáról, társas vállalkozás esetén cégjegyzékből való törlésről szóló dokumentum fénymásolatát;
  • tankötelezett korhatárt már betöltött gyermek(ek) esetén a tanulói, hallgatói jogviszony fennállásáról szóló dokumentum – a tagozat jelölésével –fénymásolatát;
  • az előző havi ösztöndíj összegéről oktatási intézmény által kiadott hivatalos igazolást, amennyiben nem részesül ösztöndíjban az erről szóló hivatalos dokumentum fénymásolatát;
  • gyámkirendelő és/vagy gondnokság alá helyezésről szóló határozat fénymásolatát;
  • tartósan beteg állapot fennállása esetén a magasabb összegű családi pótlék, rokkantsági járadék, saját jogú rokkantsági nyugdíj folyósítását igazoló irat másolatát;
  • autista, testi, érzékszervi, értelmi vagy beszédfogyatékos állapot fennállása esetén a magasabb összegű családi pótlék, vakok személyi járadéka, fogyatékossági támogatás folyósítását igazoló irat;
  • amennyiben nem magyar állampolgár, a Magyarországon való tartózkodás jogcímét igazoló irat fénymásolatát;
  • a kérelmező adó- és tajkártyájának fénymásolatát
  • magánnyugdíjpénztári tagságról szóló nyilatkozatot, valamint szerződés fénymásolatát
  • utolsó rendszeres pénzellátása megszűnéséről szóló dokumentum fénymásolatát!

 

A kérelemhez formanyomtatványt kell használni, melyet a Nagykovácsi Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán vagy a tájékoztató alatt lévő csatolmányban érhetnek el.

 

A támogatás időtartama

 

Az ápolási támogatás határozott időre, a kérelem benyújtásától számított egy év időtartamra állapítható meg.

 

Az ügyintézés ideje és díja

 

21 nap, illetékmentes

Jogorvoslat

Az elutasító határozat ellen a kézbesítést követő 15 napon belül a Nagykovácsi Nagyközség Önkormányzatának Képviselő-testületéhez címzett, de a Nagykovácsi Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálatán 2 példányban benyújtott illetékmentes fellebbezéssel lehet élni.

A Nagykovácsi Polgármesteri Hivatal (továbbiakban: Hivatal) felhívja a figyelmét, hogy a nyomtatvány kitöltése során felvételre kerülő személyes adatokat az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2016/679 Rendelete a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok áramlásáról, valamint a 95/46/ EK rendelet hatályon kívül helyezéséről és a Hivatal Adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatában foglaltaknak megfelelően kezeli.